varighed 2 dage
(kan også afholdes som et antal kortere ”Creative Innovation gatherings”).
Et gammelt ordsprog siger, at ingen kommer foran ved blot at gå i andres fodspor, og det er mere gældende nu end nogensinde før. Alle analyser viser nemlig, at fremtidens vindervirksomheder skal være både kreative og innovative. Mange taler da også om det, færre gør noget struktureret ved det, og næsten ingen forstår, eller kan forklare forskellen på kreativitet og innovation. Hvis kreativitet og efterfølgende innovation ikke er eller meget snart bliver en del af virksomhedens DNA, vil den være i risiko for ikke at overleve i en verden af i morgen. Dette kursus giver indsigt i og værktøjer til både at booste kreativiteten, og giver samtidig et bud på, hvordan en struktureret proces, for den efterfølgende innovation kan implementeres i enhver virksomhed.
Med blandt andet udgangspunkt i Edward De Bonos 6 tænkehatte, en række øvelser og interaktion mellem deltagerne stimuleres kreativiteten og den laterale og parallelle tankegang, vil for deltagerne gå hånd i hånd efter kursets afslutning. Undervisningen veksler mellem teoretiske oplæg og dialog i plenum, og der tages i videst muligt omfang udgangspunkt i deltagernes egne problemstillinger og udfordringer. Dette kursus kan med fordel afholdes i kaskaden, så Chefgruppen starter og dernæst gennemføres lignende seancer over for mellemledere og medarbejderne, så innovationen og metoderne til at opnå break through idéer, bliver forankret og internaliseret i hele organisationen.
Deltagernes forventede udbytte er bl.a.:
- Få forståelse for forskellen på kreativitet og innovation.
- Lære om hjernens indvirkning på kreativ tænkning.
- Finde ind til egen kreativ profil og kunne arbejde ud fra den.
- Lære at tænke både lateralt og parallelt.
- Indsigt i og konkret brug af De 6 Tænkehatte.
- Få værktøjer til at styre både den kreative proces og den efterfølgende innovationsproces.